Informácie ako podať sťažnosť
Podávanie, riešenie a kontrolu vybavovania sťažností tak u fyzických ako aj právnických osôb upravuje Zákon o sťažnostiach č. 9/2010 Z.z. v znení neskorších predpisov (ďalej ako "Zákon"). Právom každého pacienta alebo jeho blízkych je vyjadriť svoju nespokojnosť formou Sťažnosti ak sa domnievajú, že sa porušilo ich právo pri poskytovaní Zdravotnej starostlivosti.
Sťažnosťou je:
- podanie fyzickej alebo právnickej osoby, ktorá sa domáha ochrany svojich práv alebo práv blízkych osôb, o ktorých sa domnieva, že boli porušené zo strany poskytovateľa zdravotnej starostlivosti,
- poukázanie na konkrétne nedostatky, najmä porušenie právnych predpisov.
Formy podávania sťažností:
Sťažnosť môže pacient alebo jeho blízky podať ústne alebo písomne v listinnej alebo elektronickej podobe:
- ústne u vedúceho pracoviska (primár, vedúca sestra), podľa druhu zdravotnej starostlivosti, ktorej sa sťažnosť týka, ak je sťažnosť smerovaná na vedúcich pracovníkov podáva ústne vedeniu nemocnice
- písomne v listinnej podobe:
- odoslaním poštou na adresu:
Fakultná nemocnica AGEL Skalica a.s.
Koreszkova 7, 909 82 Skalica - odovzdaním osobne prostredníctvom zamestnancov oddelenia
- odovzdaním na sekretariát nemocnice
- vhodením do uzamknuteľnej schránky „Poďakovania a podnety“ umiestnenej vo vestibule hlavnej budovy pri klientskom centre
- písomne elektronicky:
prostredníctvom kontaktného formulára
https://nemocnicaskalica.agel.sk/kontakty/napiste-nam.html
alebo e-mailom: [email protected]. - anonymne: takáto sťažnosť je kvalifikovaná ako podnet na zlepšenie kvality služieb lebo neobsahuje všetky povinné náležitosti sťažnosti.
Z podanej Sťažnosti musí byť zrejmé kto ju podal, v akej veci, prípadne akej osoby sa sťažnosť týka a čo konkrétne sťažovateľ sleduje a požaduje. Podmienkou na objektívne vybavenie Sťažností je uvedenie identifikačných údajov, udelenie súhlasu so spracovaním osobných údajov a v prípade, ak sa Sťažnosť týka tretej osoby, tak aj písomný súhlas tretej osoby s vybavením Sťažnosti. V prípade, ak z obsahu Sťažností vyplýva, že súvisí s poskytovaním Zdravotnej starostlivosti tretej osobe a pri prešetrovaní Sťažnosti bude potrebné nahliadať do Zdravotnej dokumentácie tretej osoby, je potrebné doložiť oprávnenie konať v mene tretej osoby, a to na základe plnomocenstva s úradne osvedčeným podpisom. Pre správnu identifikáciu odosielajúceho musí podanie obsahovať: meno, priezvisko, adresu a prípadne aj telefónny alebo e-mailový kontakt na odosielateľa. Ak nemožno Sťažnosť vybaviť hneď pri jej podaní, ústne podaná Sťažnosť musí byť spísaná. Sťažnosť v listinnej podobe musí obsahovať vlastnoručný podpis sťažovateľa.
V prípade podania sťažnosti telefonicky alebo e-mailom, ktorý nie je vybavený elektronickým podpisom, je prijímateľ bezodkladne povinný vyžiadať aj jej písomné znenie, ktoré bude doručené organizácii do 7 pracovných dní od obdržania výzvy sťažovateľom. Sťažnosť podaná na meno zamestnanca organizácie sa považuje za sťažnosť podanú na organizáciu.
Každá podaná sťažnosť je úsekom sekretariátu riadne zaevidovaná, prešetrená, vybavená a sťažovateľ je v zákonnej lehote informovaný o výsledku vybavenia sťažnosti.
Odloženie sťažnosti:
Ak Sťažnosť neobsahuje všetky potrebné náležitosti Fakultná nemocnica AGEL Skalica vyzve Sťažovateľa na doplnenie Sťažnosti. Lehota na doplnenie je zvyčajne 7 dní od doručenia výzvy. Ak Sťažovateľ svoju Sťažnosť v zákonnej lehote nedoplní Fakultná nemocnica AGEL Skalica má právo ju odložiť. Tiež má Nemocnica právo Sťažnosť odložiť pri nedodržaní niektorého ustanovenia bodu (1) § 6 dotknutého Zákona.
Lehota na vybavenie sťažnosti:
Naše zdravotné zariadenie sa snaží na sťažnosť, ktorá spĺňa všetky náležitosti uvedené vyššie, reagovať v čo najkratšom čase, najneskôr však do 60 pracovných dní, pričom lehota začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni doručenia podnetu. Ak je Sťažnosť náročná môže vedenie spoločnosti Fakultná nemocnica AGEL Skalica lehotu predĺžiť o ďalších 30 pracovných dní. Sťažovateľovi túto skutočnosť oznamuje písomne s uvedením dôvodu predĺženia lehoty.
Oznámenie o výsledku sťažnosti:
Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi. Sťažovateľ nemusí byť spokojný s tým, ako bola Sťažnosť vybavená. V takomto prípade má právo obrátiť sa na niektorý z nadriadených orgánov poskytovateľa Zdravotnej starostlivosti, na inštitúciu, ktorá vykonáva dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo sleduje dodržiavanie ľudských práv:
AGEL SK a.s., Palisády 56, 811 06 Bratislava (akcionár nemocnice)
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pobočka Trnava, Trojičné námestie 10, 917 01 Trnava (riešenie dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti)
Trnavský samosprávny kraj, Odbor zdravotníctva, Starohájska 10, 917 01 Trnava (vydavateľ povolenia na poskytovanie zdravotnej starostlivosti)
MZ SR – Odbor kontroly, vládneho auditu a sťažností, Limbová 2, P.O. BOX 52, 837 52 Bratislava 37
Helsinský výbor pre ľudské práva na Slovensku, Baštová 5, 811 03 Bratislava